By בריג'יט גרודקה
•
01 Jun, 2021
"היא לא מרימה את הבגדים מהריצפה, הנעליים שלה זרוקות בכניסה לבית ובסלון. אתמול היא החליטה להכין לעצמה ארוחה וכמובן שהשאירה לי את הכלים. היא לא עושה כמעט כלום בבית. בבית הספר היא לא עומדת במטלות הלימודיות. המצב ממש לא טוב, היא נכשלה כמעט בכל המקצועות ואני אומרת לה שבסוף יעיפו אותה משם...." רחלי אמא של הדר בת ה 12 מספרת על המצב המשברי בבית וגם בבית הספר. רחלי כמו כל הורה מעשי פרקטי, מתמקדת בביצועים. המיקוד בביצועים יוצר המון מתח . לרחלי יש סטנדרטים. הכיור צריך להיות נקי אחרי הארוחה, הבגדים בסל ולא על הרצפה, שיעורי הבית יש לסיים ועוד. הסטנדרטים יוצרים ציפייה לביצועים בלי לקחת בחשבון מסוגלות ומיומנויות של הצד המבצע. מערכת היחסים של רחלי עם הדר טעונה בהמון מתח כבר זמן ממושך. במפגש של רחלי עם הדר יש סבירות גבוהה שהיא תביע חוסר שביעות רצון וכעס וסבירות גבוהה שהדר תתכווץ ולא תיכנס לפעולה, היא תשחק את התפקיד של הנמנעת והדחיינית. את זה חייבים לשנות. "מתי כל זה התחיל?" אני שואלת. "כמה שנים, מאז שהיא בכיתה ג". יש משמעות לזמן הממושך שאיפשר לדפוסים להתקבע, להתניות להיבנות. כדי לשנות את ההתנהגות של הדר, הסביבה שלה צריכה להשתנות מכיוון שסביבה משפיעה על ההתנהגות. "חשוב מאד שתכנסי רגע לנעליים שלה, תביני מה עובר עליה, מסכימה?" אני מבקשת מרחלי שתנסה לראות את המציאות של הדר ורחלי מסכימה. הדר ילדה יצירתית ורגישה מאד, תחשבי רגע איך זה מרגיש להיות רגיש מאד לתדרים כמו אנטנה שקולטת הרבה תדרים או כמו ספוג שקולט את רגשות הסביבה. כמה זה מאתגר לשמור על המרכז כשיש רעש מתמיד שמסיח. הרגישות הגבוהה גורמת לה להתכווץ כשיש מתח רגשי שלא נעים לה ואפילו מרגיש מאיים. תדמייני את הדר כמו ג'יני שנמצא מחוץ לכד. חופשי לשחק וליצור כשלבצע מטלות כמו לשטוף כלים, לשים את התיק והנעליים במקום זה כמו לבקש מהג'יני להתכווץ ולחזור לכד. הכיווץ הזה ממש קשה עבורה. חסרה המיומנות לעשות את המעברים בגמישות. חסרה המיומנות לעבור לתדר ביצועי כשהמטלה איננה מספקת תגמול מיידי. כשאת כועסת האנרגיה שלך בסביבה שלה גורמת לה להתכווץ ולברוח, היא נכנסת למצב של השרדות. נדרש מכם כהורים לחנך למבניות בלי לשדר כעס. האתגר שלכם כהורים, לשים את המסגרת בלי כעס או אשמה. כשאת כועסת הדר קולטת את האנרגיה הזאת ממך ובמקום לעבור למוד של ביצוע שגם ככה מאתגר עבורה היא עוברת למוד של "ברח" . "אני ארפה, אפסיק לבקש ממנה לשים את הדברים במקום, אפסיק לתזכר אותה אם התקלחה או הכינה שיעורים, במילא זה לא מועיל, אני אחזיר למקום את הנעליים והתיק ואנקה אחריה." לא הבנת נכון את הכוונה בלהרפות. הכוונה לא שתפסיקי לדרוש, אלא שתפסיקי לכעוס ולהיות במתח. לשים את המסגרת בלי מטען רגשי ולא לאפשר בריחה מביצוע המטלה. ללמוד להרפות ולשחרר מהפוקוס על ההתנהגות לפוקוס על פיתוח מיומנויות עושים באמצעות טכניקות הרפיה, מדיטציה ותרגילים לשחרור מתח. #תחילת_תהליך #שינוי_גישה #מיקוד_בפיתוח_מיומנויות #אחדות_המעשי_והיצירתי הנחיית_הורים,הדרכת הורים, https://www.brigit.co.il